boxingfamiily@gmail.com ۰۹۳۵۳۱۶۶۹۵۲

تاثیر خواب بر عملکرد و رفتار ورزشکاران ارتباط میان میزان استراحت یک ورزشکار و عملکرد جسمانی و ورزشی او امری غیر قابل انکار است. وقتی در خواب هستیم، بدن ما بافت ماهیچه‌ای آسیب دیده را ترمیم می‌کند، سطح استقامت را بالا می‌برد و به ما کمک می‌کند تا درست فکر و عمل کنیم. در این مقاله اهمیت خواب برای ورزشکارا ن را مفصل شرح میدهیم.، با ما همراه باشید.

پزشکان، متخصصان و مربیان ورزشکاران همه گی می گویند که برای داشتن بدنی همیشه آماده علاوه بر بحث تغذیه، خواب نیز امری حیاتی است و تاثیر خواب بر عملکرد ورزشکاران غیر قابل انکار است. آیا ورزشکاران باید در ساعت مشخصی به رختخواب بروند؟ میزان خواب مورد نیاز آنها چقدر است؟ وضعیت خواب برای افرادی که بوکس کار می کنند به چه صورت است؟ 

هر فرد سالم روزانه به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد. با این حال، بهترین زمان برای خوابیدن و بیدار شدن در افراد متفاوت است. عوامل مختلفی از جمله سن، برنامه‌ی کاری و الگوی خواب فرد بر روی این موضوع تأثیر می‌گذارد. همچنین گفته می‌شود که خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت مشخص به طور روزانه باعث تنظیم چرخه‌ی خواب، کاهش وزن، بهبود حافظه، کاهش احساس عصبانیت، کاهش سطح التهاب بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند کاملا بر اهمیت خواب واقف هستند. تاثیر خواب بر ورزش به شکلی است که اگر فرد از کیفیت خوب در خواب بهره مند باشد، بدنش به بازسازی عضلات، بازیابی انرژی، تقویت سیستم ایمنی و تقویت حافظه می‌پردازد. در مقابل، خواب ناکافی یا دارای کیفیت ضعیف، منجر به کاهش تمرکز حین فعالیت‌های ورزشی، افزایش استرس، خطر آسیب جسمی و روانی (افزایش افسردگی و اختلال تمرکز) و کاهش تصمیم منطقی خواهد شد.

خواب چگونه بر عملکرد ورزشکاران و بوکسورها تاثیر می گذارد؟

مطالعات نشان داده است که یک ورزشکار با استراحت بهتر از مزایای زیر برخوردار خواهد شد: 
•    انجام اشتباهات کمتر
•    به کارگیری تکنیک های بهتر
•    زمان واکنش سریعتر
•    دقت بالاتر  به عنوان مثال، در ورزش بوکس با افزایش میزان خستگی و کمبود خواب، توانایی دفاع و گارد گرفتن و مشت زدن کاهش می یابد، یا حتی اگر بوکسور حرفه ای هم نباشند و در حین آموزش بوکس باشند، بهترین مربی بوکس رو هم داشته باشید، متاسفانه دقت و عکس العمل کافی را ندارید.
•     ورزشکارانی که عادات خواب کافی دارند  آسیب کمتری متحمل می شوند.

چطور می‌توانم خواب بهتری داشته باشم؟

توصیه‌ی  بسیاری از ورزشکارانی که مشکل کمبود خواب دارند:

۱. اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارید.

۲. از تخت خواب فقط برای خواب استفاده کنید.

۳. از عصر به بعد کافئین مصرف نکنید و حداقل یک ساعت قبل از خواب به صفحه نمایش خیره نشوید؛ نور آبی صفحه نمایش، که بازدارندهی ملاتونین است، به‌طور میانگین تا 10 دقیقه خواب را به تاخیر می‌اندازد. 

 

بهترین زمان برای خوابیدن و بیدار شدن برای هر فرد زمانی متفاوت است. به طور کلی، بهترین زمان برای به خواب رفتن حداکثر چند ساعت پس از تاریکی هوا است و بهترین زمان برای بیدار شدن هم اولین ساعات پس از طلوع خورشید.

نظر خود را با ما درمیان بگذارید